Odklad splátek úvěrů a hypoték: Jak k tomu jednotlivé banky přistupují?

Kvůli šíření koronavirové nákazy daly banky možnost odložit si splátky spotřebitelských úvěrů a hypoték o celé tři měsíce. Přístup jednotlivých bank a jejich podmínky se ovšem výrazně liší. Jak je na tom tedy zrovna vaše banka? A jak o odklad zažádat?
Odklad splátek je možný až na tři měsíce

Česká bankovní asociace dala bankám doporučení, aby odložily svým klientům splátky v souvislosti s šířící se nákazou koronaviru až o tři měsíce. Banky na její návrh zareagovaly pozitivně, ovšem téměř každá přišla s jiným přístupem, jak odklad řešit. Podmínky se liší již při žádosti o odklad, následně při posuzování, ale i v případném odpuštění poplatků za prodlení.

 

Jak si o odklad splátek zažádat?

V zásadě všechny banky tuto možnost nabízí přes online formuláře na svých webových stránkách.  Tím ale společný postup bank vesměs končí. Některé banky si vystačí pouze s písemným prohlášením a zdůvodněním, proč nemohou klienti své úvěry splácet, jiné vyžadují i jednotlivé dokumenty a průkazní materiály, aby žádost vyhodnotily.

Dalším víceméně společným bodem je individuální posouzení každé žádosti. Banky budou odklady splátek řešit u každého klienta samostatně. Stejně tak se to týká případů, kdy má klient u jedné banky například půjčku i hypotéku. V tom případě musí u obou případů zažádat o odklad jednotlivě. Může tak dojít k situaci, kdy bude jedné žádosti nevyhověno, ale druhá bude posouzena kladně.

I v případě bank, které automaticky nepožadují dokumenty a průkazní materiály, že odložení splátek klienti potřebují, je možné, že si materiály vyžádají dodatečně. Je poté potřeba předložit důkaz, že neschopnost splácet je způsobena opatřeními kvůli koronaviru.

 

Jaké jsou podmínky pro podání žádosti?

První, již zmíněnou podmínkou je to, že klient má skutečně problémy se splácením, buď protože je sám zasažen koronavirem, nebo na něj těžce dopadají restriktivní opatření. Pokud ovšem banka přijde na to, že klient se snaží tohoto opatření pouze využít, přestože se ho po finanční stránce situace nijak nedotýká, bude to posuzováno jako úvěrový podvod.

Zároveň je třeba zmínit, že odpuštění se nevztahuje na klienty, kteří jsou v době žádosti v prodlení se splácením.

Jestliže klient odkladu využije, je mu samozřejmě vytvořen záznam v registru dlužníků. Ten ovšem nebude negativní, to tedy znamená, že by klienty neměl jakkoliv poškozovat.

 

Jak jsou na tom jednotlivé banky?

Česká spořitelna svým klientům nabízí odklad splátek na 3 měsíce, počínaje 1. dubnem 2020. Žádost je ovšem třeba podat několik dní před následující splátkou úvěru. Po celou dobu třech měsíců nebudou klienti muset platit žádné poplatky, ani za pojištění schopnosti splácet. Banka uvedla i důvody, které považuje za relevantní pro odklad splátek. Přibližně stejné platí i pro všechny ostatní banky.

 

  • onemocnění koronavirem   nařízená karanténa
  • ošetřování dítěte
  • zaměstnání v zahraničí
  • pokles příjmů
  • výpadek zaměstnanců
  •  výpadek dodávek
  • zrušené zakázky
  • pohledávky po splatnosti

 

MONETA poskytne svým klientům odklad splátek po dobu 3 měsíců.  Navíc uvádí, že na jednoměsíční odložení měli klienti nárok už předtím. Dohromady tak bude možné odložit splátky až o celé 4 měsíce. Ve svých podmínkách konkrétně uvádí, že žádost je třeba podat nejpozději 10 dní před nadcházející splátkou. Vyhodnotit žádosti se bude snažit do 5 dnů. Úroky a poplatky se nebudou inkasovat.

Air Bank již svým klientům nabízela možnost požádat online o odložení splátky o 1 měsíc. Nově dojde k rozšíření o 3 měsíce. O odložení splátek bude možné žádat přes internetové bankovnictví. Podmínky jsou vesměs stejné jako v případě ostatních bank. Současně však banka upozorňuje, že se mohou měnit.

ČSOB zatím na konkrétním řešení pracuje a žádá své klienty, aby počkali. Finální plán má představit do konce měsíce. Ve své nabídce má zatím jen standardní snížení splátek, které lze sjednat přes Hypoteční zónu.

V případě Komerční banky je možné podat žádost o odložení splátek po celou dobu trvání stavu nouze. Vyhodnocení bude probíhat individuálně a banka bude brát ohled jak na datum podání žádosti, tak na datum nadcházející splátky. Odkládat bude pouze splátky jistin.

Equa bank zatím pro své klienty žádný online formulář nepřipravila a o odklad lze žádat e-mailem nebo prostřednictvím hypotečního poradce. Přesné podmínky ještě nejsou oficiální, banka nicméně slibuje umožnění odkladu až na pět měsíců.

Raiffeisenbank také neuvádí žádné konkrétní podmínky, žádosti bude posuzovat individuálně. Žádost je třeba podat na jejich webu, odpověď byste měli dostat do několika dní.

Sberbank zveřejnila formulář, který mají klienti zasílat emailem. Výjimečně jej lze zaslat poštou. Svým klientům nabízí odklad hypotečních i spotřebitelských úvěrů. Žádat musíte minimálně pět dní před datem splátky.

UniCredit Bank a Wüstenrot pro své klienty teprve řešení situace připravují. V tuto chvíli nabízejí pouze postupy, které bylo možné realizovat doposud. Podobná opatření jako mají jiné banky lze očekávat v nejbližší možné době. 


Proč Hyponaklik?



Hodnocení: 5.0

Ověřeno klienty na Facebooku

+5000

Počet úvěrů, které naši specialisté zařídili našim klientům

92 432 Kč

V průměru ušetříme klientům na hypotéce

99 %

Podíl schválených hypoték s Hyponaklik

Nezávazně spočítat hypotéku »

Nezávazně spočítat hypotéku »